Manglende forbindelse Ustabilitet/Lav hastighed på trådløs forbindelse Lav hastighed på kablet forbindelse Nulstil udstyr Hastighedstest
Har du problemer med din internetforbindelse kan du finde gode råd og vejledninger her. Du er naturligvis også altid velkommen til at kontakte vores kundeservice.

Manglende forbindelse

Har du ikke lys i DSL-lampen på modemmet eller routeren, skal du gennemgå opsætningen og sikre dig, at alt er sat op som den medfølgende vejledning beskriver. Vær opmærksom på at der ikke må være noget andet udstyr mellem telefonstikket i væggen og udstyret som du har modtaget fra os.
  • Du kan hente vejledningen for routeren her
  • Du kan hente vejledningen for modemmet her

Hvis du stadig ikke kan komme på nettet kan du kontakte vores kundeservice.

Hvis der ikke er lys i DSL-lampen, kan der være følgende årsager:

  • Udstyret er sat forkert op
    Følg installationsvejledningen til dit udstyr
  • Udstyret er sat i det forkerte telefonstik
    Mange boliger har flere telefonstik, og du skal derfor prøve alle stik for at sikre dig, at du ikke har sat udstyret i det forkerte
  • Kablet er defekt
    Udskift kablet mellem telefonstikket og udstyret for at sikre at det ikke er kablet, der er defekt
  • Forkert strømforsyning
    Brug kun den strømforsyning, der følger med udstyret. Hvis du har brugt en anden, kan det skabe problemer og brandfare
  • Nulstil dit udstyr
    Hvis du har prøvet alle ovenstående punkter kan du prøve at nulstille dit udstyr.

Ustabilitet/Lav hastighed på trådløs forbindelse

Et trådløst netværk i ens hjem er efterhånden blevet en selvfølge. Dog bliver en trådløs forbindelse aldrig lige så hurtig og stabil som en kablet forbindelse.

Vi kan aldrig garantere en hastighed på et trådløst netværk, da der kan være mange ukendte faktorer som spiller ind, men der er dog forskellige ting, man kan gøre for at optimere det trådløse signal så meget som muligt.

Du bør også lave en kablet hastighedstest for at undersøge om problemet reelt er det trådløse signal eller om det faktisk er selve forbindelsen ud af huset, der er langsom. Du kan læse, hvordan du laver en korrekt hastighedstest, her.

Hvad kan man gøre for at forbedre hastigheden/stabiliteten:

  • Genstart routeren
    I nogle tilfælde kan det være nok blot at genstarte routeren
  • Routerens placering
    • Sæt gerne din router et centralt sted i dit hjem. Derved opnår du den bedste trådløse dækning
    • Sæt aldrig routeren i et skab eller lignende, da det kan forringe routerens rækkevidde
    • Sæt routeren højt, fx på en reol eller ligenende. Det kan give en bedre rækkevidde
    • Sæt aldrig routeren i nærheden af andre elektroniske enheder, der udsender trådløse signaler
  • Opdater din computer
    En uopdateret computer kan være årsagen til lav hastighed eller ustabilitet. Sørg for at have et opdateret styresystem og opdaterede drivere
  • Skift netværkskanal på routeren
    Andre trådløse routere i bygningen kan forstyrre din routers signal, hvis de udsender signal på samme netværkskanal. Du kan se hvordan du ændrer din netværkskanal her

Lav hastighed på kablet forbindelse

En kablet forbindele er den bedste måde at gå på nettet på. Det sikrer en stabil og hurtig forbindelse.

Hvis du alligevel oplever lav hastighed på din forbindelse er der stadig nogle ting du kan prøve.

Hvad kan man gøre for at forbedre hastigheden:

  • Genstart udstyret
    I nogle tilfælde kan det være nok blot at genstarte modemmet eller routeren
  • Fjern overflødigt udstyr
    Hvis du selv har sat udstyr på (fx en switch eller router) efter vores udstyr, så prøv at fjerne det og sæt din computer direkte i vores modem eller router.
  • Opdater din computer
    En uopdateret computer kan være årsagen til lav hastighed. Sørg for at have et opdateret styresystem og opdaterede drivere

Nulstil udstyr

Hvis dit udstyr pludselig holder op med at kommunikere med centralen kan det være nødvendigt at nulstille udstyret.

Ved at nulstille sit udstyr tvinger man udstyret til at genindlæse sin konfiguration på centralen. Dette kan løse problemer hvis konfigurationen på udstyret er forkert.

Hvis du har en router, finder du reset-knappen på siden af routeren. Hvis du har et modem, finder du reset-knappen på bagsiden af modemet.

Sådan nulstiller du dit udstyr:

  1. Hold reset-knappen inde i 30 sekunder, mens udstyret er tændt
  2. Vent efterfølgende i op til 5 minutter, mens udstyret genstarter og får en ny konfiguration fra centralen

Hastighedstest

For at teste din hastighed kan du lave en hastighedstest på fx www.speedtest.net. En hastighedstest måler hvor hurtig en forbindelse du har til en bestemt server på internettet.

Hvis du ikke har en computer, men kun har trådløse enheder, kan du i stedet downloade app'en Speedtest.net (iOS, Android og Windows Phone). Vær dog opmærksom på, at en hastighedstest på et trådsløst netværk ikke kan sammenlignes med en hastighedstest på en kablet forbindelse.

Sådan udføres en korrekt hastighedstest:

  1. Slut din computer direkte til modemmet eller routeren
  2. Sluk for alle andre enheder der kan være forbundet til modemmet eller routeren
  3. Sluk det trådløse netkort på din computer
  4. Luk alle programmer på din computer.
  5. Deaktiverer evt. firewall og antivirusprogrammer
  6. Gå til www.speedtest.net og udfør hastighedstesten