Ustabilt internet

I Danmark er de fleste af os online hver eneste dag på flere devices og derfor er vi afhængige af en stabil netværkshastighed. Normalt bekymrer vi os næppe om hastigheden på vores internet, før vi mærker ustabilt eller langsomt internet. Når du oplever ustabilt internet, kan der være flere årsager til dette og derfor er der flere ting, du kan afprøve.

Test hastigheden af dit internet

Langsomt internet kan have flere årsager

En kablet forbindelse fra modem til pc er altid den bedste måde at undgår ustabilt internet. Her opnår du den mest sikre, stabile og hurtige forbindelse. Hvis du alligevel oplever langsomt eller ustabilt internet, kan du afprøve en af følgende ting:

Genstart udstyret ved ustabilt internet

I nogle tilfælde kan det være nok at genstarte modem eller router. Dette gøres ved at slukke og tænde for strømforsyningen til dit modem, så alle dioder stopper med at lyse. Lad dit modem være slukket et øjeblik, inden du genstarter og vent til dioderne lyser igen.

Fjern ekstra udstyr

Hvis du har anvendt ekstra udstyr (fx en switch eller router), så prøv at fjerne dette udstyr og tilslut din computer direkte til dit Kviknet modem eller router.

Opdater din computer

Hold altid din pc opdateret. Har du nye opdateringer tilgængelige, bør du altid køre disse, da de kan være årsagen til et langsomt internet. Sørg altid for at du har opdateret både styresystem og drivere.

Skift dit netværkskabel

Ustabilt internet kan skyldes et defekt netværkskabel. Derfor kan du med fordel teste din netværkshastighed med et andet netværkskabel og afprøve, om dette kan være årsagen til det ustabile internet.

Nulstil din router eller modem

Ved at nulstille din router eller modem, tvinger du dit udstyr til at genindlæse konfigurationen på centralen. Dette kan løse net problemer, hvis konfigurationen er forkert.

Sådan nulstiller du din router:

  1. Hold reset-knappen på din router inde i 30 sekunder, imens routeren er tændt
  2. Vent efterfølgende i op til 5 minutter, inden du genstarter, på den måde får routeren en ny konfiguration fra centralen.

Test din netværkshastighed med en anden pc

I nogle tilfælde ser vi, at det pc’en, der forårsager net problemer. Derfor kan du med fordel forsøge med en ny test på en anden enhed.

Har du fortsat ustabilt internet?

Hvis du fortsat oplever en ustabil eller langsom internetforbindelse, kan du indsende en anmodning til vores support. Udfyld anmodningen lige her.